fredag 2. november 2012


Univers i en barnehånd.






I hvilken retning kan man snu seg for å stille krav om jordisk lykke,
i en verden som tyter over av irrasjonelle, ødeleggende krefter...?


Når jeg er sammen med barn, 
er jeg helt sikker på
at retningen er: innover!





Barn er nær
harmonien i et menneskesinn...


En av livets aller største hemmeligheter er jakten på menneskesinnet. 
Er vårt sinn bare en biologisk datamaskin,
eller består vi også av dimensjoner vi ikke kan forstå?  
Er ditt sinn noe mere enn bare din hjerne?
Vi vet mye mer enn vi forstår.  Det er krevende å forklare tanken bak alt vi presterer og gjør.
Ofte handler vi mere ut fra noe vi fornemmer enn etter noe vi kan finne krystallklare begrunnelser for.  Når tilværelsen krever handlekraft, er det som om vi har en intuisjon som forteller oss hva vi skal gjøre.  Evnen til å ta beslutninger er ikke alltid basert på en rasjonell tankegang.  Minst like ofte er det følelsen av at vi bare vet hva som er riktig som danner grunnlag for vår handling... 



Torleif Lundqvist
har skrevet i sin  bok, Under overflaten:



Som liten satt jeg ofte i gresset og så på kålormer.
De virket sårbare og hjelpeløse, men jeg merket
meg at de greide å krabbe opp selv de aller bratteste
motbakker.  Dessuten hadde jeg hørt at når kålormer
ble store, fikk de vinger og ble til flotte sommerfugler.
Jeg så at folk slo i hjel andre innsekter som kjempet
i vinduet for å nå friheten, men sommerfugler ble sluppet
varsomt ut. Ingen jeg kjente tråkket på en sommerfugl.
Jeg drømte ofte om å kunne forvandle meg til en kålorm.
Da kunne jeg bli til en vakker sommerfugl
og fly helt urørt ut i verden...










Det er ikke barnslig 
å holde seg selv i hånden, slik barn gjør ;)





God lørdag på deg;)


miramokk og groeh



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar