fredag 21. september 2012





Å dele noe rart...








Treet er tomt
og noe nytt er i emning;)


-Hvis du er snill,
skal du få noe rart !


Om sommeren var det en is
og om vinteren en sjokolade.
Jeg visste ofte hva noe rart var,
når jeg var litt yngre enn jeg er nå...


Første gang jeg leste Andre Bjerkes gjendiktning av
Rainer Maria Rilkes dikt; "Dødserfaring" 
syntes jeg det var veldig rart!


Nå har jeg lest det mange ganger,
og syns det er bare vakkert.

Jeg vet hva dette rare er...








Vi spiller fortsatt, sier møysomt frem
vår rolle - gjør den vanlige geberden.
Og du er blitt oss fjern. Du er blandt dem
som er gått ut av stykke.  Men din verden...

kan ofte som en indre viden senke
seg gjennom oss og ryste oss som siv,
slik at vi henført, uten mer å tenke
på verdens bifall, spiller dette liv.




Ferdinand Finne ønsket seg disse ordene i sin begravelse av 
Wenche Foss... og hun leste dem og fylte dem med liv.



Deilig høstdag til deg! 

Håper du får noe rart:))




miramokk





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar