fredag 13. desember 2013








Oldemormasker..











.. og generasjonsskatter :)




Fire kvinner på et fat.  
Fire generasjoner sirklet sammen, 
der en oldemors kunststrikk får være rammen.
En oldemors tråd over flittig pekefinger masket inn i seg selv
gang på gang av pinner tynne som strå.
Med oppsatt grått hår og bøyet nakke, hvilte hun sitt ansikt over sitt dagsverk. 
Et dagsverk i stillhet, tålmodighet og takknemlighet, strikket og strikket hun sin tanketråd.
Jeg var lita, med stramme fletter, strømpebukse og foldeskjørt.  
Jeg likte å kikke på henne i smug.  På min oldemors hvilende ansikt.  
Hadde hun alltid vært gammel med sitt fløyelsmjuke ansikt lagt i folder... ? 
Noen ganger tenkte jeg med hvisketanke: Hun er dø... 
..men så plutselig åpnet hun igjen sine øyne, fra en liten hvil i sitt livsverk,
med sin tynne, tynne sterke tråd. 
Det er hun som holder
en bit meg 
mamma
og
bestemor sammen.. 
på et fat
med
en
lang 
tynn
sterk
tråd..



God god maskelørdag!


Åpent
Galleri Miramokk
lør 14. og søn 15. des.
12-17

Velkommen!


juleklem
groeh













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar