torsdag 10. januar 2013



GOD BOK

om
forskjellen og usynligheten
blant oss








Beate Grimsrud skriver enkelt
og sterkt om et usynlig tema i sin bok:

EN DÅRE FRI.

Eli bor alene i leiligheten sin, men likevel ikke... De tre småguttene
Espen, Erik og Emil finnes også der.  Stemmene deres har fulgt henne hele livet.  
Med tiden kommer også den stilige og kreative Eugen.  Terapeuten Jonatan kommer også,
for å hjelpe henne med å makte hverdagen og vanlighetene og med retten til å bestemme i eget liv.  Med sitt magisk lysende språk åpner Beate Grimsrud døren til en facinerende og
dramatisk verden.  
En dåre fri er en bok om et menneskets kamp mellom styrke og skjørhet.


s.96

Jeg står ved fontenen ute på torget ved siden av skolen.
Har akkurat gått ned bakken og over torget fra skolen for
siste gang.  Aldri skal jeg gå tilbake til skolen min mer.
Til høsten skal jeg begynne på ungdomsskolen som
ligger på den andre siden av sentrum.  Nå venter noe nytt.
Jeg vil ikke bli eldre.  Ikke gro, ikke gråte.
Hva er det som venter?  Jeg syns ikke jeg er ferdig med barndommen.
Jeg vil bli tatt vare på.  Nå er det for sent.
Det er bedre å være størst blant de små enn minst blant de store.
Jeg kikker på vannet som spruter opp i buer.  Lytter til bruset.
Da hører jeg en som gråter, Espen er her.
Barn vet noe som de ikke kan uttrykke.




Lev lurt der du er, med eller uten bok!

Bok-klem

groeh


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar